Lesmateriaal aangeboden door Project Frans

Het lesmateriaal dat hier aangeboden wordt is ontwikkeld door docenten binnen het netwerk van Project Frans en gratis te gebruiken door docenten van al de scholen die lid zijn van het netwerk. Docenten van andere scholen kunnen het lesmateriaal aanschaffen door het te bestellen. Na de bestelling wordt een factuur gestuurd en na betaling van de factuur wordt het lesmateriaal geleverd in de vorm van een pdf. Het lesmateriaal mag door alle docenten van deze school/instelling worden gebruikt.

De volgende auteursrechtinformatie is van toepassing en zal vermeld worden bij levering van het lesmateriaal:

[Project Frans/naam auteur] bezit de exclusieve rechten op de inhoud van de pdf in de bijlage. Zonder toestemming mogen anderen de tekst niet kopiëren, verveelvoudigen, verspreiden, vertalen of anderszins gebruiken. [Project Frans / naam auteur] geeft hierbij toestemming aan [naam school/instelling] om dit materiaal te gebruiken en te vermenigvuldigen uitsluitend ten behoeve van de lessen in deze school/instelling door docenten die verbonden zijn aan deze school/instelling en tot maximaal drie jaar na een eventuele beëindiging van deelname aan het netwerk.

Deze toetsen meten het niveau van leesvaardigheid op drie momenten in het jaar in klas 4 en 5 op basis van examenteksten. De examenteksten zijn gekozen met behulp van het CITO-programma Mix&meet en hebben daarom een niveau dat past bij het moment waarop de toets wordt afgenomen. 
De ervaring leert dat leerlingen niet erg gemotiveerd zijn om met examenteksten te oefenen tenzij het voor een cijfer is. Deze toetsen helpen leerlingen om hun 'examenvaardigheden' te ontwikkelen waardoor in het examenjaar minder tijd besteed hoeft te worden aan examentraining en er meer tijd is voor andere vaardigheden.

Leerlingen oefenen receptief met het bekende 'bingo' en vervolgens productief met 'on fait la queue'. Succes verzekerd: Leerlingen vinden het leuk en leren de getallen op een effectieve manier.

Deze werkvorm is afgeleid van de zogenaamde 'running dication', een werkvorm die zijn oorsprong vindt in de CLIL-didaktiek en die leerlingen veel laat bewegen terwijl ze leren: er moet informatie opgehaald worden van aangewezen plaatsen en die informatie moet vervolgens gekoppeld worden aan andere informatie. In dit geval gaat het om het verschil tussen de Passé Composé en de Imparfait.

Leerlingen strijden in groepen tegen elkaar om het snelst klaar te zijn met het invullen van de juiste werkwoordsvormen die buiten het lokaal 'gehaald' kunnen worden en in de groep op de juiste plek in de tekst moeten worden ingevuld (op basis van de contekst) en waarbij de leerlingen moeten kiezen tussen de beide verleden tijden.

Voor een beschrijving, zie het item Passé Composé ou Imparfait - Histoire à courir 1.  De werkwijze is gelijk. Alleen de tekst is anders.