Français en action (bovenbouw HV)
Doelgroep:
Français en action is ontwikkeld voor de bovenbouw HV.
Korte beschrijving van de methodiek:
Français en action is een methodiek voor Frans in de bovenbouw HV die als doel heeft om leerlingen vaardig te maken in het spreken en luisteren zonder dat concessies gedaan worden aan de lees- en de schrijfvaardigheid en zonder dat het ten kosten gaat van de examenresultaten. Centraal staat het uitgangspunt dat je een taal leert door deze te gebruiken en niet door deze te bestuderen.
En action wil zeggen dat van leerling én docent verwacht wordt dat een actieve houding nodig is: de leerling leert de taal door deze actief te gebruiken en de docent is auteur van de les. Omdat het ‘auteur van de eigen les’ zijn veel tijd en expertise vraagt, hebben wij een netwerk van scholen rond deze methodiek opgestart. Scholen/docenten die deze methodiek willen gebruiken, sluiten zich aan bij het netwerk dat functioneert als een Professionele Leergemeenschap (PLG) waarin samen nagedacht wordt over een programma van activiteiten en van toetsing, waarin gezamenlijk nieuw lesmateriaal ontwikkeld wordt of bestaand lesmateriaal geactualiseerd wordt en waarbij Project Frans zorgt voor ondersteuning en voor borging van het evidence-based karakter. Docenten uit het netwerk komen twee keer per jaar samen om elkaar te inspireren en om nieuw lesmateriaal en nieuwe activiteiten te presenteren en te bespreken. Het lesmateriaal is beschikbaar via Teams en wordt beheerd door Project Frans.
Kosten:
Voorbereiding
Wij begeleiden vakgroepen bij het invoeren van de methodiek en bieden een voorbereidingstraject aan dat bestaat uit drie dagen onsite en twee online consultaties. Dit traject is wenselijk voor vakgroepen die niet bekend zijn met de methodiek en neemt ongeveer een half jaar in beslag. In overleg kunnen we dit traject aanpassen aan de wensen van de vakgroep. Het gaat om een training in de methodiek, het oefenen met het gebruik van onlineleersystemen maar ook praktische zaken als het PTA, inzet ICT, inrichting ELO, enz.
Netwerkkosten (structureel)
Het lidmaatschap van het netwerk kost 1200 euro per school per jaar. Dit is inclusief twee netwerkbijeenkomsten per jaar, een uitgebreide helpdesk en kant- en klaar lesmateriaal om te starten. Dit bedrag kan in principe betaald worden uit het persoonlijk scholingsbudget van 600 euro per docent waardoor de vakgroep betrekkelijk autonoom kan beslissen om de methodiek te gaan gebruiken. Het bedrag wordt in twee termijnen gefactureerd als kosten voor nascholing.
Lesmateriaal
Ongeveer 10-30 euro per leerling per leerjaar De methodiek doet een groot beroep op de ‘ambachtelijke’ competentie van de docenten. Er is geen boek dat voorziet in een programma. Er is wel een duidelijk programma dat opgebouwd is rond de leerlijnen maar het lesmateriaal dat erbij hoort zal voortdurend geactualiseerd worden afhankelijk van de keuzes van de vakgroep. Bij de start kan de vakgroep gebruik maken van bestaand lesmateriaal om zich volledig te kunnen concentreren op het zich eigen maken van de methodiek maar na verloop van tijd zal er ook de behoefte ontstaan om eigen lesmateriaal te gaan ontwikkelen en in te zetten.
Een overzicht van overige kosten:
1. De voorbereiding: drie dagen van 10.00-16.00 per docent en per dag: € 380
2. De voorbereiding: twee online consultaties (2 uur) per docent en per keer: € 100
3. All-in prijs voor een volledig invoeringstraject per docent: € 1200
3. Inhaaltraject voor instromers in juni (10.00-16.00) per docent: € 365
4. Een extra training on site (per dagdeel van 3 uur) per docent € 200
5. Een extra online consultatie (maximaal 2 uur) per school € 200
Project Frans is CRKBO gecertificeerd en hoeft geen BTW af te dragen.
Invoering:
Vakgroepen/docenten die aangeven lid te willen worden van het bovenbouwnetwerk om op termijn français en action te kunnen gebruiken, worden door ons bezocht. Tijdens dit bezoek hopen we vast te stellen dat de neuzen dezelfde kant op staan. Meestal is dit het geval maar het is belangrijk dat dit gebeurt om mogelijke teleurstellingen voor beide kanten in de toekomst te voorkomen. Tijdens het eerste jaar dat een school lid is van het netwerk, kan deelgenomen worden aan de netwerkmiddagen en wordt het invoeringstraject gepland. Zie het tabblad bijscholing voor meer details over het voorbereidingstraject.
Ondersteuning:
Het laatste onderdeel van het invoeringstraject voordat de vakgroep van start gaan met français en action, is gericht op de praktijk van de lessen in het eerste jaar in de periode van de zomervakantie tot de kerstvakantie: de inhoud van de lessen wordt gepland en het lesmateriaal en de toetsen worden geselecteerd en aangepast aan de eigen situatie. De verdere praktische voorbereiding van de lessen vanaf de kerstvakantie van het eerste jaar vindt plaats in speciale korte sessies voorafgaand aan de netwerkmiddagen.
Deze momenten voorafgaand aan de netwerkmiddagen worden ook gebruikt voor scholing op het gebied van het beoordelen van de productieve vaardigheden: De SOPA-toets voor gespreksvaardigheid en SAFAS voor de schrijfvaardigheid.
Een video over de methodiek
met uitleg, lesfragmenten en interviews met gebruikers (leerlingen en docenten)