
Onze lesmethodes
Op deze pagina is meer achtergrondinformatie te vinden over de aanleiding voor onze methodieken, over onze visie op het leren van een vreemde taal en over de kernwaardes van onze methodieken.
Gebruik de knoppen hieronder of het menu bovenaan de pagina om informatie over onze methodes te zoeken.
Waarom onze lesmethodes?

Onze visie op vreemde taalverwerving
Onze visie op het leren van een vreemde taal baseren wij in de eerste plaats op wetenschappelijk onderzoek binnen het vakgebied tweedetaalverving van de laatste decennia maar in de tweede plaats ook op onze eigen ervaring als docenten Frans. Wij hebben zelf ervaren dat je een taal beter kunt leren door deze te gebruiken dan door deze te bestuderen en dat je leerlingen veel toepasbare kennis van de taal (vocabulaire, werkwoorden en regels) kunt laten verwerven door een impliciete en/of inductieve benadering en niet door expliciete instructie.
Onze unieke lesmethoden
Ontdek hoe de lesmethoden van Project Frans het verschil maken in jouw lessen. Wij geloven in een aanpak die verder gaat dan het traditionele studeren en die rekening houdt met wat we ondertussen weten over hoe je een moderne vreemde taal het best leert. Maar we geloven ook in het 'auteurschap' van de docent. Bij traditionele leergangen is de docent vaak uitvoerder van een andere auteur. Dit maakt het werk natuurlijk minder belastend maar het zorgt ook voor frustratie: In onze visie hoort de docent een professional te zijn die zelf keuzes kan maken om in te grijpen in het leerproces en die zelf aan de knoppen kan zitten van het leerproces en van het lesmateriaal. Dat dit meer tijd vraagt van de docent en dat die tijd er niet altijd is, begrijpen wij. Vandaar dat wij twee netwerken hebben opgetuigd, één voor de onderbouw en één voor de bovenbouw, waarbinnen docenten elkaars lesmateriaal kunnen gebruiken en van elkaar kunnen leren.

Leren door te doen
Bij Project Frans geloven we dat je een taal leert door deze te gebruiken, niet door deze te bestuderen. Onze methodieken zijn gebaseerd op drie kernwaarden: onderdompeling, doeltaalgebruik en impliciet/inductief leren. Hierdoor worden de lessen veel leuker en afwisselender: Geen saaie grammaticalessen maar vooral leuke activiteiten en veel werk in tweetallen en in groepen. En altijd in het Frans!

Succeservaring
Onze leerlingen zijn super gemotiveerd omdat ze de taal vanaf dag 1 echt leren gebruiken en meteen succes ervaren waardoor ze het vertrouwen hebben écht iets te leren en na 3 jaar in staat zijn om een gesprek te voeren met Fransen. Dit vertaalt zich in een grotere keuze voor het vak Frans in de bovenbouw.

Geschikt voor elk niveau
Onze lesmethoden zijn geschikt voor algemeen Frans en blinken uit in het niveau van spreekvaardigheid. Met onze methodiek AIM scoren leerlingen in het VMBO ook hoog op de eindexamens en bereiken ze in de onderbouw HV een goed basisniveau (A2) waarmee leerlingen zich kunnen redden in Frankrijk. Na 2 of 3 jaar met onze bovenbouwmethodiek FEA hebben ze minimaal niveau B1 bereikt.

Elke docent auteur
Wij geloven in de kracht van de docent als architect van de eigen les. Dit geeft veelmeer voldoening dan het werk van een andere architect te volgen. En wees eerlijk: Er is ongelofelijk veel lesmateriaal beschikbaar op internet. De kunst is alleen om het te vinden en eventueel gebruiksklaar te maken. Maar door dit samen te doen in netwerken en veel uit te wisselen, is auteurschap voor elke docent mogelijk.
"Op vakantie in Frankrijk, had mijn zoon (2 jaar Frans met AIM) zijn arm gebroken en toen ik niet verder kwam met mijn Frans, nam hij het gesprek moeiteloos over"
een oud-leerling (met 5 jaar Frans)