Scholing français en action

Français en action (voor de bovenbouw HV) is geen programmatisch boek maar een compleet andere methodiek, waarbij zelf gekozen wordt voor actueel en passend lesmateriaal of lesmateriaal zelf gemaakt wordt dat past binnen de verschillende leerlijnen van de methodiek. Maar het is ook een netwerk van collega's die elkaar inspireren en helpen bij het maken en/of kiezen van geschikt lesmateriaal.
Vanuit een wetenschappelijk verankerde visie op vreemde taalverwerving zijn voor elke vaardigheid en voor elk ondersteunend of aanvullend onderdeel van het curriculum leerlijnen ontwikkeld waarbinnen gebruik gemaakt wordt van zelfgekozen lesmateriaal. Dit vraagt een andere mindset en dus andere docentvaardigheden waardoor ondersteuning bij het invoeren en bij het gebruiken van deze methodiek erg belangrijk is. Hieronder wordt een ideaal invoeringstraject beschreven voor een vakgroep/docent zonder bovengemiddelde pionierskwaliteiten. Uiteraard wordt voor elke school maatwerk geleverd. Klik op de afbeelding links voor een schematische weergave van dit ideale traject.

 

Ondersteuning bij de invoering van français en action

Voor de invoering van deze methodiek bieden wij een voorbereidingstraject aan dat deels schoolonafhankelijk en deels schoolspecifiek is:

Het schoolonafhankelijke deel bestaat uit drie dagen van 6 klokuren waarin algemene aspecten van de methodiek zoals visie, leerlijnen, toetsing, werkwijze, lesmateriaal en bouwstenen voor de organisatie op de eigen school aan bod komen.

Het schoolspecifieke deel  omvat twee online consultaties van 1-2 klokuren (via Teams) en is vooral gericht op de implementatie van de methodiek op de school (organisatie van de lessen, lesmateriaal, toetsen en PTA).

Voor nieuwe docenten wordt in overleg een dag gepland waarop een verkort traject wordt aangeboden.

 

1. Starttraining 1 (onsite)
Tijdens deze eerste trainingsdag wordt aandacht besteed aan de visie op vreemde taalverwerving dat aan de basis ligt van deze methodiek. Wat weten we uit wetenschappelijk onderzoek? Wat zijn de uitgangspunten? Wat zijn de kenmerken van de methodiek? Wat zijn de leerlijnen voor de verschillende vaardigheden? Het resultaat van deze trainingsdag is dat de docenten bekend zijn met de visie en kenmerken van de methodiek.
Datum en plaats: nader te bepalen 
Cursusprijs: € 380,- per docent
Bij voorkeur een half jaar vóór de start

 

2. Starttraining 2 (onsite)
Tijdens deze tweede trainingsdag wordt de insteek iets praktischer. We gaan verder met de leerlijnen, er wordt aandacht besteed aan lesmateriaal, werkwijze en toetsing, Het resultaat van deze trainingsdag is dat de vakgroep meer zicht heeft op praktische zaken en huiswerk (bouwstenen voor de organisatie) meekrijgt om op de eigen school verder na te denken over deze praktische zaken en een aantal praktische beslissingen te nemen.
Datum en plaats: nader te bepalen 
Cursusprijs: € 380,- per docent

3. Consultatie I (online)
Het resultaat van het huiswerk dat tijdens starttraining 2 is meegegeven, is een voorlopige blauwdruk van de organisatie van de lessen, de inzet van het lesmateriaal en een concept van het PTA. Dit wordt besproken tijdens een online bijeenkomst per school.
Datum: nader te bepalen.
Plaats: Microsoft Teams
Cursusprijs: € 200 per school

 

4. Starttraining 1 en 2 (herhaling)
De essentie van beide starttrainingen wordt herhaald voor instromers. zoals docenten die net benoemd zijn en pas in augustus beginnen op de school of docenten die de eerste trainingen hebben gemist.
Datum en tijd: een datum in juni/juli van 10.00 -16.00 uur.
Plaats: nader te bepalen
Cursusprijs: € 380,- per docent

4. Starttraining 3 (onsite)
Tijdens deze derde trainingsdag wordt de insteek nog praktischer. Verschillende scholen presenteren eerst hun plannen (werkwijze, lesmateriaal, toetsing, PTA) aan elkaar om elkaar te inspireren. Vervolgens wordt de praktische uitwerking van deze plannen besproken voor de periode 1 (tot de herfstvakantie) en periode 2 (tot de kerstvakantie) Het resultaat is dat de vakgroepen zicht hebben op de praktische uitwerking van de keuzes en huiswerk meekrijgen om de ideeën en besluiten om te zetten in concrete procedures, materialen, toetsen, enz. voor periode 1 en 2.
Datum en plaats: nader te bepalen 
Cursusprijs: € 380,- per docent

 

5. Consultatie II (online)
Het resultaat van het huiswerk dat tijdens starttraining 2 is meegegeven, is een definitieve blauwdruk opstellen van de organisatie van de lessen, de inzet van het lesmateriaal en een concept van het PTA. Dit wordt besproken tijdens een tweede online bijeenkomst per school.
Datum: nader te bepalen.
Plaats: Microsoft Teams
Cursusprijs: € 200 per school

Ondersteuning bij de verdere invoering
Aan het eind van bovenstaand traject heeft elke school de lesinhoud van periode 1 en 2 (zomervakantie-kerstvakantie) klaar. De ondersteuning voor de rest van de leerjaren zal uit praktische overwegingen plaatsvinden vóór of na de netwerkbijeenkomsten die tweemaal per jaar voor gebruikers worden georganiseerd.

 

Verdere ondersteuning bij het gebruik van français en action

Français en action is niet alleen een methodiek maar ook een project waarbij de docent weer auteur van de eigen lessen wordt en waarbij voortdurende professionalisering en eigentijds en actueel lesmateriaal erg belangrijk zijn, Daarom maken docenten deel uit van een netwerk van scholen rondom deze methodiek. Dit netwerk fungeert als een professionele leergemeenschap (PLG) en wordt gecoördineerd vanuit Project Frans. Als regel worden docenten tweemaal per jaar uitgenodigd voor een netwerkmiddag. De netwerkmiddagen zijn bedoeld om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en om zelfgemaakt lesmateriaal te delen. Daarnaast kunnen de netwerkmiddagen worden aangevuld met de praktische voorbereiding van de lesinhoud vanaf periode 3 (na de kerstvakantie) voor scholen die net begonnen zijn met français en action in leerjaar 4. Onderstaande bijeenkomsten zullen plaatsvinden voorafgaand aan de netwerkmiddag van 10.00-12.00 op één van de scholen waar de netwerkmiddag wordt gehouden.

  • 6. Netwerkbijeenkomst 1.1 (onsite)
    Netwerkmiddag bestemd voor gebruikers van de methodiek.
    Voor docenten die in leerjaar 4 zijn begonnen met français en action, wordt deze bijeenkomst aangevuld met een programma-onderdeel gericht op de concrete lesinhoud van periode 3 en 4 (van de kerstvakantie tot de meivakantie). 
    Datum en tijd:  november, datum nader te bepalen
    Plaats: op één van de scholen
    Cursusprijs ochtend (10.00-12.00): € 100 per docent

  • 7. Netwerkbijeenkomst 1.2 (onsite)
    Netwerkmiddag bestemd voor gebruikers van de methodiek.
    Voor docenten die in leerjaar 4 zijn begonnen met français en action, wordt deze bijeenkomst aangevuld met een programma-onderdeel gericht op de concrete lesinhoud van periode 5, 6 en 7 (van de meivakantie tot de kerstvakantie). 
    Datum en tijd:  november, datum nader te bepalen
    Plaats: op één van de scholen
    Cursusprijs ochtend (10.00-12.00): € 100 per docent

  • 8. Netwerkbijeenkomst 2.1 (onsite)
    Netwerkmiddag bestemd voor gebruikers van de methodiek.
    Voor docenten die in leerjaar 5 zijn begonnen met français en action, wordt deze bijeenkomst aangevuld met een programma-onderdeel gericht op de concrete lesinhoud van periode 8 en 9 (van de kerstvakantie tot de meivakantie). 
    Datum en tijd:  november, datum nader te bepalen
    Plaats: op één van de scholen
    Cursusprijs ochtend (10.00-12.00): € 100 per docent

 

  • 9. Netwerkbijeenkomst 2.2 (onsite)
    Netwerkmiddag bestemd voor gebruikers van de methodiek.
    Voor docenten die in leerjaar 5 zijn begonnen met français en action, wordt deze bijeenkomst aangevuld met een programma-onderdeel gericht op de concrete lesinhoud van periode 10, 11 en 12 (van de meivakantie tot de kerstvakantie). 
    Datum en tijd:  november, datum nader te bepalen
    Plaats: op één van de scholen
    Cursusprijs ochtend (10.00-12.00): € 100 per docent

 

  • 10. Netwerkbijeenkomst 3.1 (onsite)
    Netwerkmiddag bestemd voor gebruikers van de methodiek.
    Voor docenten die in leerjaar 6 zijn begonnen met français en action, wordt deze bijeenkomst aangevuld met een programma-onderdeel gericht op de concrete lesinhoud van periode 13 en 14 (van de kerstvakantie tot de meivakantie). 
    Datum en tijd:  november, datum nader te bepalen
    Plaats: op één van de scholen
    Cursusprijs ochtend (10.00-12.00): € 100 per docent

Dit was de laatste netwerkbijeenkomst waarbij aandacht is voor het invoeringstraject. Verdere begeleiding vindt plaats tijdens de netwerkbijeenkomsten of via de helpdesk.