Doeltaalgebruik

Impliciet / Inductief

Onderdompeling

Nederlandse versie van Les trois petits cochons

 7 maanden geleden

Het docentenboek dat hoort bij de AIM methode is, met uitzondering van het Franse script, in het Engels geschreven. Veel gebruikers hebben aangegeven dat ze het fijn zouden vinden als het lesmateriaal vertaald zou worden naar het Nederlands. Op dit moment wordt het docentenboek (Whole-Class Activities Book) bij Les trois petits cochons vertaald naar het Nederlands. Als blijkt dat de belangstelling groot genoeg is, zullen later ook de andere boeken vertaald worden. Zie ook de meest recente nieuwsbrief.

J'AIMe parler français

Een nieuwe bovenbouwmethodiek

 11 maanden geleden

Deze bovenbouwmethodiek is ontwikkeld als aanvulling op de Canadese AIM-methodiek. Hierdoor is  een volledige 'dynamic usage-based' methodiek voor klas 1 tot en met 5/6 HV. De methodiek sluit aan bij de AIM-methodiek maar is ook te gebruiken als vervolg op andere methodieken op voorwaarde dat leerlingen gewend zijn aan doeltaalgebruik in de les. De effectiviteit van deze methodiek is onderzocht aan de Rijksuniversiteit Groningen en uitgebreid getest op een tweetal 'pilot' scholen. Vanaf 2023 is deze methodiek ook beschikbaar voor andere scholen. 

Een video over de methodiek bekijken

Het proefschrift online lezen

Het proefschrift downloaden

Lees meer...

Uitbreiding van ons netwerk voor de bovenbouwmethodiek

 2 weken geleden

Vanaf het komende schooljaar zal het Comenius Marienburg in Leeuwarden meedoen in ons netwerk. Vorig jaar zijn het Jan Tinbergen College in Roosendaal en het Etty Hillesum Lyceum in Deventer lid geworden van het netwerk. Samen met de school waar de methodiek is ontwikkeld (Gomarus College, Groningen) en de beide pilotscholen (Rotterdams Montessorilyceum en Cygnus Gymnasium, Amsterdam) vormen we een netwerk dat samenwerkt om de lessen Frans in de bovenbouw op een eigentijdse, uitdagende en effectieve manier te geven. Binnen het netwerk inspireren we elkaar met motiverende werkvormen, delen we eigentijds zelf-ontwikkeld lesmateriaal en bezinnen we ons op zaken als de inzet van technologische hulpmiddelen. We komen twee keer per jaar bij elkaar tijdens een netwerkmiddag. We zijn autonoom bij de inrichting van de lessen (PTA) en bij de keuze van het lesmateriaal maar we hebben de neuzen dezelfde kant op als het gaat om de uitgangspunten van ons onderwijs:

  • maximaliseren van doeltaalgebruik
  • actief taalgebruik in de les
  • Luisteren en spreken centraal in de les.
  • Grammatica impliciet of inductief.

Als u al op datzelfde spoor zit, is het nog mogelijk om mee te doen. Als er nog veel moet gebeuren, is het misschien verstandig om te wachten tot volgend cursusjaar en uitgebreid de tijd te nemen voor een gedegen voorbereiding.

Onze missie

Onze missie is de bevordering van het onderwijs in de Franse taal waarbij de methodiek gekenmerkt wordt door kernwaarden als doeltaal-leertaal (AIM), doeltaal-voertaal (AIM extended), impliciet, inductief, onderdompeling en actief taalgebruik waarbij de primaire focus de spreekvaardigheid is.
We willen dit bereiken door onderzoek, door het verzorgen van workshops en studiemiddagen, door praktische ondersteuning van docenten, door het delen van kant-en-klaar lesmateriaal en door het publiceren van relevante publicaties of het linken ernaar. Deze website is niet alleen bedoeld om informatie te verspreiden maar ook als platform om ideeën uit te wisselen door middel van links. Tips en ideeën zijn daarom ook van harte welkom.

Lees meer

Wie zijn wij?

Audrey
Rousse-Malpat

Janny
Spreen

Wim
Gombert